Sverige och de nordiska grannländerna bjuder på många fantastiska tågresor. Järnvägen i Norden har, precis som i övriga världen, haft en stor betydelse för utvecklingen i landet. Tack vare järnvägen kunde Sverige utvecklas från ett fattigt bondeland till ett industriellt framgångsrikt land. Idag består Sveriges järnvägsnät av cirka 15 600 spårkilometer och täcker in stora delar av landet. De senaste årens klimatdebatt har även gjort att allt fler väljer att resa med tåg för nöjes skull. Tågsemester i Sverige och i Norden efterfrågas i allt större utsträckning av resenärer. Här kan du läsa mer om några av de bästa tågresorna i Sverige och i övriga Norden.
Inlandsbanan i Sverige
Inlandsbanan är en vacker tågrutt som går från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr. Sträckan är totalt 1 288 kilometer och går genom vackra landskap ända upp till norra polcirkeln. Redan i slutet av 1800-talet påbörjades planeringen av Inlandsbanan. Tanken var att bygga en järnväg som skulle fungera som en förbindelse mellan södra och norra Sverige. Bygget av banan har skett successivt och lågkonjunkturer, krig och brist på arbetskraft försenade arbetet. Det var först år 1937 som rälsen kunde invigas av SJ:s generaldirektör. Det finns även möjlighet att köpa tågkort för den som vill tågluffa och stanna på olika platser under resan.
Flåmsbanan i Norge
Flåmsbanan i Norge är en av världens brantaste järnvägar för reguljär passagerartrafik. Denna hisnande resa påbörjas i Flåm i Sognefjorden. Resan tar cirka en timme och passagerarna får se det vackra norska fjordlandskapet med vattenfall och branta klippor. Tågresan avslutas i Myrdal. Denna sträcka kan även kombineras med sträckan Oslo-Bergen. Denna tågrutt har många gånger utsetts till världens vackraste på grund av dess slingrande spår och karga fjällandskap. Banan stod klar år 1940 och tog 16 år att bygga.