Det är onekligen en intressant syn som når dig när du glider in med tåget på Uppsala Centralstation. Tätt intill varandra ligger två stationshus; vägg i vägg men ändå så skilda åt i utseende och atmosfär.
Dag och natt i två byggnader
Den gamla tågstationen, som invigdes den 19 september år 1866 i holländsk renässansstil, ståtar med all önskvärd pondus, stabil och vacker. När tågförbindelsen mellan Uppsala och Stockholm öppnade länkades även staden samman med övriga Europa, och arkitekten Adolf Wilhelm Edelsvärd hade sett till att hans byggnad skulle utstråla både inflytande och värdighet. Byggnaden har stått emot tidens tand och är väl omhändertagen – de sluttande taken lyser vackert mörka mot fasadens ljusare sandiga toner. För alla som vill genomföra en professionell takrenovering i Uppsala kan det här stationshuset med fördel vara en inspiration. Sedan 2010 står dock inte den här byggnaden själv längre utan har fått se en modern granne uppföras precis vägg i vägg. Då Uppsala står för näst flest tågresor i Sverige, bara slaget av Stockholm, behövdes en större byggnad som bättre kunde möta kraven från 2000-talets resenärer. När du ser de två byggnaderna bredvid varandra är det som dag och natt – det är nästan som att det nya mörka stationshuset försiktigt smugit upp och lagt sig i renässansbyggnadens skugga. Som att den inte vill ta över, av respekt för en äldre och mer erfaren frände, men måste. Det går att titta på de här två byggnaderna en lång stund utan att tröttna.
Välbevarat och intresseväckande
Det är så klart väldigt vanskligt att ta beslutet att uppföra en ny stationsbyggnad som är så helt skild från det tidigare stationshuset, både i stil och känsla. Åsikterna om det här bygget har förmodligen gått rejält isär både under planering, genomförande och när allt stått klart. Men en sak är säker och det är att åsynen av de två tågstationerna skapar intresse. Kanske är det faktum att den nya byggnaden är helt svart, det som räddar den. Den tar såklart över det gamla stationshuset, men den gör det snyggt, som en skugga. Byggnaden från mitten av 1800-talet inhyser nu restaurang och bar, med förnimmelsen av några av Europas största städer och med intentionen att bevara känslan som Adolf Wilhelm Edelsvärd vill skapa för sitt stationshus.