Sveriges järnvägshistoria sägs ha börjat år 1856 då de allra första tre järnvägssträckorna byggdes i Sverige. Det första ångloket som byggdes 1853 hette Förstlingen och hade sin första åktur i Eskilstuna den 2 juni 1853. Sverige har idag 18 230 kilometer järnvägsspår. Att ta tåget är både miljövänligt och bekvämt.
Järnvägens betydelse för samhället
En av de första järnvägssträckorna som byggdes var år 1856 mellan Nora och Ervalla. Detta unika spår var privatbyggt. När industrialismen startade i Sverige i mitten av 1800-talet gick utvecklingen snabbt och järnvägar började byggas ut allt mer under 1800-talets andra hälft. Det svenska järnvägsnätet var historiskt sett som allra störst 1938 då det omfattade hela 16 900 kilometer. Järnvägar har alltid varit viktiga i svensk historia, både för varutransporter och för personliga resor. Genom att resa med elektriska tåg som vi har idag, belastar vi inte våra vägar och minskar på bilavgaser. Järnvägar ser till att bidra till en god infrastruktur och underlättar resor genom hela Sverige om man inte har bil. I Sverige lever vi i ett välutvecklat samhälle i både hus och lägenheter. När vi tar bilen, bussen eller tåget varje dag till jobbet och sedan kommer hem, vill vi välkomnas av ett fint hem. Om man vill ha ett fint och renoverat hem, kan man med fördel anlita https://k3måleri.se som kan allt inom tapetsering och målning!
Tunnelbanorna och pendeltågen
Sveriges enda tunnelbana finns i Stockholm. Tunnelbanan är ett järnvägsnät som till stor del är under marken men även på ytan. I Stockholm har vi tre linjer: den gröna, blåa och röda linjen. Man bygger nu en gul tunnelbanelinje som ska vara färdig år 2025. Totalt finns det 100 tunnelbanestationer i Stockholm och med en totalsträcka på 110 kilometer. Tunnelbanan är en viktig del av Sveriges järnvägar då tusentals personer färdas varje dag via tunnelbanan. Stockholms tunnelbanor byggs allt mer ut och tunnelbanan är lönsam för samhället både ur miljösynpunkt och ekonomiskt. Genom tunnelbanor belastar vi inte Stockholms innerstadsvägar och sparar på asfalten. Inom hela Storstockholm kan vi även färdas med pendeltåg. Pendeltågen är snabbare än tunnelbanan och fungerar som ett effektivt transportmedel. I Stockholm city den 10 juli 2017 startade nya Citybanan som nu förenklar vardagen för många. Citybanan, eller MTR Pendeltågen, har en smart anknytning med uppgångar till tunnelbanelinjer som till exempel Odenplan.
Järnvägar är något som vi finner för många ändamål. År 1999 stod spåren klara för Arlanda Expresståg. Arlandabanan är idag ett effektivt sätt att både snabbt och billigt ta sig till Arlanda. Man slipper oron för bilköer och att missa sitt flyg. Arlanda Express kan nå en maxhastighet på 200 km/h. Att åka tåg på järnvägar till jobbet, på resan eller när man hälsar på någon, är både skonsamt för miljön, bekvämt och prisvärt.